Zespół Szkół nr 1
im. Kazimierza Wielkiego
w Mińsku Mazowieckim


 

 

 

 

Jak się uczyć

Wkuwaj z głową

Jak uczyć się skutecznie?


Techniki mnemoniczne - techniki ułatwiające zapamiętywanie

Opracowała: Joanna Bystrzyńska

Dlaczego uczę się i nic nie pamiętam?

Agata była dobra uczennicą, potrafiła ciężko pracować, ale przed pracą klasowa, czy odpowiedzią przy tablicy w głowie miała kompletną pustkę. Całą poprzednią noc spędzała nad książkami - bez rezultatu. Nie chodzi o to, że Agata nie jest wystarczająco inteligentna. Problem w tym, że nikt  nie nauczył Agaty jak się uczyć. Siadała po prostu nad książką w nadziei, że wbijając informacje do głowy zapamięta to, co przeczytała.

Grupowanie
Nie oszczędzaj mózgu

Twój mózg zbudowany jest z ponad 10 miliardów komórek, jednak o Twojej inteligencji decyduje nie ich liczba, ale ilość połączeń między nimi. Im więcej myślisz, tym więcej powstaje połączeń. Tak jak podczas treningu rozwijasz mięsnie, tak mózg możesz rozwijać przez ćwiczenia.

Ponad 90% potencjału umysłowego człowieka leży odłogiem! Mózg ludzki ważący ok. 1500 gramów jest zbudowany z tryliona komórek, zorganizowanych w fenomenalną sieć połączeń, o nieskończonej liczbie ich kombinacji. W mózgu każdego z nas "rezyduje" około 100 bilionów aktywnych neuronów, z których każdy ma od 2 tys. do 20 tys. odgałęzień - dendrytów, każdy z dendrytów jest wyekwipowany we wszystko, co mu potrzebne do przechowywania, zapamiętywania i przekazywania informacji. Jest to najbardziej rozległa i wyspecjalizowana sieć telekomunikacyjna, z której musimy nauczyć się korzystać.

Połącz półkule

Aby lepiej czytać i lepiej zapamiętywać, trzeba poznać zasadę działania naszego mózgu. Prawa półkula, nazywana czasem "artystyczną", myśli obrazowo i całościowo. Lewa odbiera informacje podane słownie i cyfrowo - jest zdolna do racjonalnego myślenia. Ważne jest, aby informacje które do nas docierają, przemawiały do obu półkul mózgowych. Kluczem do łatwiejszego zapamiętywania jest używanie obu. Łatwiej zapamiętać tekst, jeśli połączymy go z obrazem.


Przeciętny stopień przyswajania informacji przedstawia się następująco:

Zapamiętujemy:

20 % tego co usłyszeliśmy

30% tego co zobaczyliśmy

50% tego co usłyszeliśmy i zobaczyliśmy

90% tego co sami zrobiliśmy

Pamięć niejedno ma imię

Istnieją różne rodzaje pamięci, w zależności od tego, jakie zmysły biorą największy udział w procesie zapamiętywania. Mamy pamięć wzrokową (posługuje się nią 65% ludzi), słuchową (25%) i tzw. kinestetyczną (związaną z ruchem-15% ludzi). Jeśli łatwiej zapamiętujesz patrząc - rób notatki (najlepiej mind-mapy) i używaj kolorów. Jeżeli lepiej zapamiętujesz to, co usłyszysz - czytaj głośno, bierz udział w dyskusjach. A jeśli jesteś kinestetykiem - ucz się, chodząc po pokoju.

Ucz się... uczyć

Zastosowanie metod wspomagających zapamiętywanie - mnemotechnik- pozwala zapamiętać to, co przeczytaliśmy, usłyszeliśmy, tak by czas poświęcony nauce nie poszedł na marne. Mnemotechniki nie zastępują rzetelnej edukacji - ale z cała pewnością mogą ją wzbogacić i ułatwić. Amerykański uczony, Gordon Bower, który pogrupował i opisał techniki mnemoniczne (od Mnemosyne, greckiej bogini pamięci) dowiódł, że używający je uczniowie, potrafią przyswoić siedem razy więcej informacji, niż ich rówieśnicy niestosujący tych zasad.

Oto prosty przykład, w jaki sposób "sztuczka" pamięciowa może ułatwić nam życie:

  • Przeczytaj ten numer tylko raz: 8305842917
  • Kto jest prezydentem Polski?
  • Podaj adres zamieszkania.
  • Jak brzmi numer z pierwszego punktu?

Większość z nas nie będzie potrafiła powtórzyć numeru z dwóch powodów: numer jest długi i z niczym się nie kojarzy, a poza tym inne pytania przeszkodziły w jego kodowaniu.
Przeczytaj ten numer: (830) 584 - 29 - 17
Większość osób będzie w stanie odtworzyć go po przeczytaniu. A przecież to dokładnie taki sam numer jak poprzedni. Sam numer się nie zmienił - inny jest tylko sposób, w jaki został podany, dzięki czemu twój mózg o wiele łatwiej go przyswoił. Mniejsze "kęsy" nie wyglądają tak obco, są bardziej zrozumiałe, a tym samym łatwiejsze do zapamiętywania.

Akronimy

Kiedy masz problemy z zapamiętaniem kolejności planet Układu słonecznego pomocne może być układanie zdań zaczynających się na taką samą literę:

Moja Merkur
Wiecznie Wenus
Zapracowana Ziemia
Mama Mars
Jutro Jowisz
Sama Saturn
Usmaży Uran
Nam Neptun
czki Pluton

 

Słówka? Da się ich nauczyć!

Jedną z najlepszych mnemotechnik pomagających zapamiętać obcojęzyczne słówka jest strategia słów kluczy i połączenie je obrazami. Oto słowa wybrane z francuskiego menu:

Jambon ( szynka), wymawiamy "żam-bą" - Idziesz na spacer z żabą, która trzyma w pysku wielką szynkę .
Lait ( mleko), wymawiamy "le" Toreador wychyla szklankę mleka z okrzykiem "o-le".
Poisson (ryba), wymawiamy "pła-sa" - Dwie ryby w sklepie płacą za zakupy.
Lapin (królik) wymawia się "la-pę". Wyobraź sobie, że śliczny biały króliczek podaje ci łapę.

PAMIĘĆ = OBRAZ + AKCJA

Rymowanki

Ułożenie krótkiego rymowanego wierszyka ma na celu łatwiejsze zapamiętanie ważnej informacji:

Pola trójkąta nie licz na oko,
Mnóż pół podstawy przez jego wysokość.

Pamiętaj chemiku młody, wlewaj zawsze kwas do wody.

Zakładki pamięci

Tworzenie zakładek pamięci to prosta i bardzo skuteczna metoda, w której wykorzystuje się obraz do lepszego zapamiętania. Kolejnym cyfrom przyporządkowuje się obrazy, które łączy się w historyjki.

0 = jajko
1 = świeca
2 = kaczka
3 = piramida (widziana z boku ma trzy kąty)
4 = chorągiewka
5 = ręka (pięć palców)
6 = pan z dużym brzuszkiem (widziany z profilu)
7 = kosa
8 = bałwan
9 = słuchawka telefoniczna

Chcesz zapamiętać numer telefonu koleżanki: 631-20-85. Oczyma wyobraźni widzisz taką scenkę: Pan z dużym brzuszkiem(6)wchodzi do wnętrza piramidy(3) W środku jest ciemno, zapala świeczkę(1). Kiedy światło rozjaśnia ciemności, widzi kaczkę(2), która zaskoczona spotkaniem, znosi wielkie złote jajo(0). Znienacka pojawia się bałwan(8) i rozpaczliwie wyciąga rękę(5).

Łańcuchy skojarzeń

Zamiast pisać listę zakupów, ułóż zabawną historyjkę. Masz kupić: ketchup, ryż i ogórki. Wyobraź sobie, że w sklepie ktoś cię potrąca i wpadasz na półkę, wylewa się ketchup. Gdy zbierasz się z podłogi, starsza pani z ogórkiem w zębach prosi cię o podanie ryżu. Łańcuchy skojarzeń pamięta się tym lepiej, im bardziej są zaskakujące i zabawne.

Im lepiej się bawisz, tym lepiej się uczysz.

Na lekcji geografii należy zapamiętać nazwę państwa Burkina Faso. Wyobraź sobie, że jesteś w Afryce widzisz psa Burka, który sika na fasolę.

Sztuka robienia notatek

Przejrzystość - wyraźne akapity, rozdzielające zagadnienia. Kolory - barwy pobudzają pamięć, podkreślaj różnokolorowymi pisakami, rób znaczki (!), które wskazują na ważne pojęcia. Mind-mapy , czyli mapy myśli. To takie specjalne notatki, przypominające nieco abstrakcyjne rysunki. W centralnym punkcie kartki umieszczamy symbol lub słowo-główny symbol naszej notatki. Wokół umieszczamy kolejne, coraz bardziej szczegółowe informacje. Metoda ta pomaga zaktywizować obie półkule.

W każdym tkwią ogromne możliwości przyswajania wiedzy. Ważnym czynnikiem ułatwiającym zdobywanie wiedzy jest wiara we własne możliwości.


Przedstawione tu opracowanie to tylko zarys problematyki.

Więcej materiałów na temat technik mnemonicznych znajdziesz w naszej bibliotece szkolnej.

Zapraszamy!
Joanna Bystrzyńska

Bibliografia

ARASZCZUK Zofia, Super pamięć - poznajemy efektywne techniki zapamiętywania, Biblioteka w Szkole 2000 nr 10 s. 21-23. BRZEŚKIEWICZ Zbigniew, Doskonalenie pamięci: jak uczyć się trzy razy szybciej, Warszawa 1996. BRZEŚKIEWICZ Zbigniew, Superpamięć: jak uczyć się trzy razy szybciej, Warszawa 1996. BRZEŚKIEWICZ Zbigniew, Superumysł: jak uczyć się trzy razy szybciej, Warszawa 1996. KNOBLAUCH Jorg, Sztuka uczenia się, Wyd. 3, Warszawa 2000. LACHOWSKA Elżbieta. Sztuka szybkiego czytania, Biblioteka w Szkole 1997 nr 10 s. 8-9. MINAKOWSKA Krystyna, Kuj z wyobraźnią, W: Czas na studia: Przewodnik dla maturzystów 2006. TURKINGTON Carol, Doskonalenie pamięci, Warszawa 2003.

Copyright by Zespół Szkół Nr 1 Mińsk Mazowiecki 2010-2015. | Polityka prywatności | Powered by animativ

Inspektor Ochrony Danych Osobowych:

iod@zs1mm.edu.pl

KARDA KIEROWNICZA

Dyrektor - Małgorzata Beczek
Wicedyrektor - Elżbieta Parol
Wicedyrektor - Paweł Domagała
Wicedyrektor - Wojciech Jackowski
Kierownik internatu - Jolanta Binkowska

KONTAKT
Zespół Szkół nr 1 im. Kazimierza Wielkiego

ul. Budowlana 4
05-300 Mińsk Mazowiecki
tel: 25 758 25 64
fax: 25 758 25 64